dworzecZnamy koncepcję rewitalizacji obiektów przy ulicy Dworcowej

Znane są już plany inwestycyjne miasta na 2014 rok. Głównym jego zadaniem będzie rewitalizacja dworca. W tej chwili z pomysłem miasta Kętrzyn na przywrócenie mu dawnego blasku zapoznaje się zarząd główny Polskich Kolei Państwowych w Warszawie.

Ewa Brzostek

Z koncepcją wyglądu nowego dworca zapoznał Krzysztof Hećman, Burmistrz Miasta Kętrzyn zebrane media podczas konferencji prasowej, która odbyła się 12 czerwca. – Dworzec jest wizytówką naszego miasta. Obecny jego wygląd raczej odpycha turystów. Chcemy zrobić obiekt, który będzie łączył w sobie elementy historii, jak choćby wyeksponowanie pruskiego muru w środku i zachowanie architektury budynku oraz elementów nowoczesnych z salą konferencyjną i galerią, gdzie znajdą się eksponaty związane z kolejnictwem – roztaczał wizję Burmistrz. Szczegóły projektu i wizualizacja planowanej inwestycji została zaprezentowana 26 czerwca przez jego architekta. Detale architektoniczne głównego budynku dworca będą odtwarzane na podstawie starych zdjęć dworców wybudowanych w ówczesnych Prusach Wschodnich. Jak w tej chwili wygląda sytuacja z przekazaniem dworca miastu przez Polskie Koleje Państwowe? – Z zarządem regionalnym PKP podpisaliśmy protokół uzgodnień dotyczący przejęcia obiektu. Mamy ich akceptację i w tej chwili wszystkie dokumenty znajdują się w Warszawie, w zarządzie głównym kolei. Liczymy, że do końca lipca ten etap zostanie zamknięty –informuje Andrzej Degórski, Zastępca Burmistrza Miasta Kętrzyn. Kolejny krok to ogłoszenie przez miasto Kętrzyn przetargu na dokumentację techniczną, która ma być gotowa do końca roku. Plan zakłada rozpoczęcie inwestycji w 2014 roku.

Historia

Dworzec kolejowy w Kętrzynie zbudowany przez Ostpreussische Sudbahn (Wschodniopruskie Koleje Południowe) otwarto w 1867 r. Początkowo linia kolejowa prowadziła do Bartoszyc, rok później uruchomiono szlak do Ełku. W 1907 r. spółka Preussische Staatsbahnen (Pruskie Koleje Państwowe) uruchomiła linię do Węgorzewa. Ponadto, w 1898 r. otwarto linię Rastenburger Kleinbahnen (Kętrzyńskiej Kolei Wąskotorowej). Wybudowano 3 linie wąskotorowe: Kętrzyn – Srokowo (24,8 km), Barciany – Gierdawy (19,7 km) oraz Barciany – Kryłowo (25,4 km).