OLYMPUS DIGITAL CAMERA Kętrzyn będzie w głównej sieci komunikacyjnej

Witold Wróblewski, były wiceprezydent Elbląga, dotychczasowy doradca braniewskiego starosty, dziś zasiada w zarządzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Podlegają mu sprawy z zakresu ochrony zdrowia, polityki społecznej, geodezji, mienia oraz infrastruktury. W rozmowie z nami poruszyliśmy temat infrastruktury drogowej w województwie i jak Kętrzyn może na tym skorzystać.

Ewa Brzostek

Jak wygląda sprawa infrastruktury transportowej w latach 2007-2013?

Kończymy właśnie realizację Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach tego projektu wybudowanych będzie 350 km dróg wojewódzkich. Kwota przeznaczona na ich realizację to około 1 mld 60 mln złotych, z czego 85 procent to środki z Unii Europejskiej. W tej chwili zakończyliśmy cztery inwestycje drogowe, a 15 jest w trakcie realizacji, między innymi te odcinki, które dotyczą Kętrzyna i okolic. Kętrzyn wchodzi w skład tak zwanego Programu Północnego. Odcinek drogi od Gołdapi do Bań Mazurskich jest już zrealizowany, natomiast w tej chwili kontynuujemy prace na odcinku od Bań Mazurskich do Węgorzewa i dalej Srokowo, Stara Różanka do Kętrzyna. W samym Kętrzynie odcinki miejskie też będą przebudowywane.

Jak wygląda kwestia perspektyw inwestycji drogowych na lata 2014-2020?

Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 jest w tej chwili przygotowywany. W następnym miesiącu przewidujemy rozpoczęcie okresu przygotowawczego, konsultacji i uzgodnień z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz Komisją Europejską. Oprócz kontynuacji rozbudowy sieci dróg, nie ukrywam, że naszą sztandarową inwestycją będzie lotnisko w Szymanach. Jesteśmy na etapie uzyskania pozwoleń na jego budowę, ogłosiliśmy już przetarg na budowę terminala. Przez okres zimy zamierzamy pozyskać wykonawców i na wiosnę ruszymy z tą inwestycją. Jest ona wspierana przez Unię Europejską w kwocie około 200 mln złotych.

Jaka jest strategia rozwoju województwa Warmińsko-Mazurskiego?

Strategia rozwoju województwa Warmińsko-Mazurskiego jest podstawowym dokumentem, na podstawie którego można przygotowywać już programy realizacyjne, między innymi Regionalny Program Operacyjny. W tej sferze najważniejsze kierunki i przedsięwzięcia będą wspierane przez pozyskiwane środki z Unii Europejskiej.

Jakie korzyści wynikają z tego dla naszego miasta?

W tej chwili z RPO realizujemy drogę od Gołdapi do Kętrzyna. Odcinek z Kętrzyna do Bartoszyc jest już wykonany i w kolejnym etapie połączymy go z odcinkiem przez Pieniężno do Braniewa. W ten sposób zostanie wykonana w całości oś komunikacyjna północna, która wzdłuż granicy będzie tworzyła alternatywną drogą dla drogi nr 16. W projekcie na lata 2014-2020 jest wykonanie odcinka od Kętrzyna do Giżycka i dalej w stronę Olecka. W ten sposób będziemy mieli niezależną i logiczną już sieć komunikacyjną. I w końcu inwestycja drogowa Kętrzyn – Mrągowo, a w perspektywie realizacja odcinka do Szczytna sprawią, że Kętrzyn będzie znajdował się w głównej sieci komunikacyjnej.

Nie wszyscy jednak wyrażają zachwyt nad takim rozwiązaniem komunikacyjnym dla Kętrzyna obawiając się, ze w ten sposób wpuścimy do miasta tiry. Czy jest się czego bać?

Na pewno są plusy i minusy takich rozwiązań. Jednak trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że w tej chwili nie mówi się o transporcie mając na myśli ilość kilometrów, tylko czas podróży. Jeżeli chcemy, żeby ktoś tu przyjechał, to musi się tu jakoś dostać. Jeśli ma jechać ileś godzin po dziurawych drogach, to po prostu wybierze inne miejsce gdzie spędzi wakacje czy będzie chciał inwestować. Dobrze wiemy, że największy ruch stanowią pojazdy samochodowe, dlatego ważne jest, aby powstawały całe ciągi komunikacyjne, które udrażniają i usprawniają ten ruch.